زنونگی یعنی چی…؟

مردونگی رو قبلا گفتم….!! اما زَنونگی یعنی چی…؟ اینکه جنس بدنت لطیف باشه با پَستیُ بلندی نشونه زَنونگی نیست…!! کمر باریک و لبهای قلوه ای هم همینطور…! داشتن یه کیف پُر از رُژ لَبُ خَطِ چشمُ کرم پودرُ آینهُ دَردُ زهر مارَم نشونه زنونگی نیست….! اینا نشونه مادِگیه….!! پس زنونگی چیه..؟

زنونگی یعنی وقتی میبینی شوهرت داره عین خر کار میکنه تا بتونه چرخ این زندگی لامصب رو بچرخونه تو دیگه چوب لای چرخش نذاری هر روز شیر مرغ بخوای با جون آدمیزاد…! یعنی اگه نمیتونی کار کنی و شونه به شونه اش بار زندگی رو به دوش بکشی لااقل خودت سوار شونه هاش نشی دیگه…!!

زنونگی به این نیست که تا تَقّی به توقّی میخوره دهن گشادت رو باز کنی بگی مِهرَم رو میذارم اِجرا….! زنونگی به این نیست که مردت رو با لباس زندونی بیارن توی دادگاه و تو صد قلم آرایش کرده باشی و هی حال خَرَکی بدی به منشی و قاضی و آبدارچی…! تو زنی…!؟ بخدا که اَنی….اَن…!!

زنونگی یعنی اینکه بسازی…! نگفتم بسوزی که اَخمات رو تو هم میکنی…! گفتم بسازی…! بسازی آینده بچه هاتو با مَردِت…! بسازی زندگیت رو…! زنونگی یعنی بگیری یه گوشه از بار زندگی رو تا کمر مَردِت دولا نشه….! حتی با یه (خسته نباشی)…! با (یه استکان چایی)…! با (یه نگاه ) … با (یه لبخند)…! بخدا که ما قانعیم…! قانع به همین…!

زنونگی جرینگ جرینگ اَلنگوهای دستت نیست حاج خانوم…! به اینه که اگه دیدی مردت میخواد محتاج نامرد بشه دار وندارت رو بریزی توی یه دستمال سفید و بذاری جلوش…! زنونگی یعنی اگه دیدی مردت خورد زمین دستش رو بگیری …! اگه تب کرد یه دستمال خیس کنی بذاری روی پیشونیش…اونوخ تو اگه تب کردی نمیخواد توقع مُردَن داشته باشی ازش….!! اون خودش میمیره…!!

زنونگی نه یعنی اینکه خوب قورمه سبزی درست کنی بانو….! نه یعنی از هر انگشتت هنر بریزه…! نه یعنی تو حمومیت خوب باشه…! نه یعنی تو رختخوابیت خوب باشه…! زنونگی یعنی وقتی مَردِت غُصه داره سرش رو بگیری توی سینه ات نوازشش کنی…! (زنونگی یعنی مردت احساس بی کسی نکنه بانو….!) زنونگی یعنی همه کس مَردِت باشی…! اونوخ اگه اون مردی که تو میخوای نبود میتونی یه تف بندازی توی صورتش….!

22 thoughts on “زنونگی یعنی چی…؟

  1. زنونگی به ایراد گرفتن و شونه خالی کردن نیست، تو داور مسابقات مرد شناسی نیستی که مرد بودن رو همش به طرفت گوشزد کنی، زنونگی یعنی کاری کنی مردت مردونگیش رو نشونت بده نه نامردیش رو !

  2. یه وقتی بچه بودم با ننم رفتم پای منبر یه روحانی نابینا (که جالب اینجاست که اون زمونا سیگار هم می کشید تو جلسه)… بحثشون راجع به ازدواج بود… یه دختر دم بخت دو آتیشه که فقط دماغش معلوم بود سرشو کج کرد و با یه افتخاری که پا جا پای حضرت فاطمه گذاشته گفت: حاج آقا من به نیت خانم یه جلد کلام ا… مهریه گفتم (ببخشید من نمیدونم واقعاً مهریه حضرت زهرا چقد بوده همونقدو گفت) …. حاج اقا هم با یه لهچه لاتی برخلاف فیگورای ملاهای اون موقع گفت: خیلی هم اشتباه کردی مگه شوهر تو حضرت علی بود که تو مهریه فاطمه زهرا رو گفتی؟
    اینه دداش مسعود…. حرفات خیلی رومانتیک بود … به همون خدایی که لائیک ها قلباً بیشتر از ما قبولش دارن … مردا الآن بیشتر دنبال مادگین تا زنونگی… ببخشید ولی اگه زنونگی داشتی مردت مردونگیشو از دست میده …
    اگه مرد اینجوری پیدا کردی بگین ما تا آخر عمرمون واسش زنونگی می کنیم …. :-)) ((-:
    به قول شاعر میگه :
    دی شیخ با چراغی همی گشت گرد شهر کز دیو و دد ملولم وانسانم آرزوست

    گفتند یافت می نشود جسته ایم ما گفت آنکه یافت می نشود آنم آرزوست

    1. باهات موافقم دختر خوب. مردها وقتی براشون زن خوب میشی میرن دنبال ماده ها.وقتی بار از رو شونشون برداشته میشه سوارت میشن.از کنار 95 درصد مردها که رد میشی حرکات و حرفاشون بوی جنسیت میده اونها زنها رو ماده میکنند .اگه مردها انقدر نامرد نبودن که همش برن دنبال ماده های هفت قلم ارایش کرده چرا انقدر زنها باید ارایش کنن؟این یعنی ارایش طرفدار داره یعنی مادگی طرفدار داره من اصلا با نوشته مسعود مشهدی این بار موافق نیستم

      1. عرض کنم که من جایی نگفتم مادگی طرفدار نداره بلکه خیلی هم داره…. من با بیشتر حرفای شما موافقم…!

    2. شاید 20 سال پیش یکی از دوستام صداشو انداخته بود تو گلوش و میگفت، دختری که من میگیرم باس مث فاطمه زهرا باشه (حالا فاطمه زهرا چی داره یا نداره باشه واسه اونایی که قبولش دارن)
      بهش گفتم: برو یره کسخل، مَگِر تو علی یی که فاطمه رَ به تو بِدَن!
      نمیدونم آخرش یه فاطمه زهرا گرفت یا نه ولی داستان سر اینه که یه چیزایی به عنوان اسطوره، مقدسات، افسانه، اخلاقیات یا روشنفکری وجود داره ولی چیزی که در جریانه یه چیز دیگس.
      من نمیدونم زنونگی یا مردونگی مشخصاتش چیه، اما میگم دو نفر وقتی با همن باید از این با هم بودن احساس سرخوردگی، یاس و بازندگی بهشون دست نده حالا میخواد اینا اسمشون زن و شوهر باشه، دوست دختر و پسر باشه یا هر اصطلاح دیگه‌ای.
      مهمتر اینکه با همه اون پارامترا وقتی که میرن و با هم میخوابن اون چیزی که حالا شاید بهش میگین مادگی/نرینگی باید خودشو نشون بده و وقتی پا میشن احساس رضایت و لبخند داشته باشن.
      یادمون نره که آدم با همه خوبیها و بدیهاش آدمه، جزئی معنوی و بقولی انسانی و جزئی خاکی و حیوانی

    3. ناگفته نمونه من زنونگی و مادگی رو واسه کسی که بخوادت و بخوائیش رو با هم قبول دارم… اینا مکمل همند (توی یه ارتباط نرمال)

  3. با خیال راحت از همون اول تف را بنداز تو صورتش! چون این روزها «مرد» بودن هم به خاطره ها پیوسته!

  4. یه مرد! به من نشون بده تا من اونجوری که تو میگی‌ براش زن باشم. گرچه همهٔ این‌هایی‌ که تو گفتی‌ حتا بیشتر کردم و جواب نگرفتم.

  5. حرفهات خیلی زیباست مسعود خان. این بده بستون نیست که اول بخوای مردت مرد باشه تا تو زنونگی کنی.
    مهریه فقط همون هدیه است که اگه مردت داشت دو دستی تقدیمت کنه نه اینکه با دست بسته سرشکسته اش کنی تو دادگاه. هرچند که من روش غربی ها رو تو نصف کردن اموالشون بیشتر میپسندم.

    داش مسعود به مولا دلم میترکه وقتی میبینم سر هیچ و پوچ آبروی مرد خونشون رو میریزند تو جوب خیابون. همونطور که اشکم سرازیر میشه وقتی زن هموطنم زیر مشت و لگد «مردش» التماس میکنه و هیچ قانونی حمایتش نمیکنه. وقتی زن مجبور بسوزه تا از بچه اش دور نشه.
    از طرفی
    کجای دنیا مردی رو پیدا میکنی که بچه هاشو تا 50 سالگی ساپورت مالی و روحی کنه؟ کجای دنیا مردت مثل شیر پشت میمونه که اگه کم آوردی اشکت نریزه و خودش تو خلوتش آه میکشه؟ مرد ایرونی تکه..
    کجای دنیا مردت همه وقتش رو میذاره واسه درآوردن خرجی زن و بچه و خانوم تا لنگ ظهر میخوابه؟ وبعدش میره پای تلفن و آرایشگاه و ورزش و خونه این و اون و پارتی و خرید و…؟

    اینجت اگه تساوی هست همه جا هست. اگه مرد بیرون کار میکنه زنش هم پا به پاش کارهای سخت بدنی رو انجام میده . کسی نمیگه بذار کمک این خانوم کنم چون زنه! هر چند مرد هم که خونه میاد دست به کار میشه و تو همه کارها زنش رو یاری میده.

    زندگی تو ایران سخت شده.. اینو از فریاد بی صدای مردهای فامیل شنیدم. باید کمک کرد به قول شما نه با سوختن که با ساختن..

    اما یه چیزی هست که قلب زن ایرونی و مسلمون رو داقون میکنه .. ترس از ازدست دادن همسرش وقتی دیگه بر و رویی نداشت. ترس از شریک شدن عشقش با یکی دیگه.. کا بوسی که مادربزرگها رو هم تا دم مرگ رها نمی کنه… و چاره اش رو در گرفتن مهر سنگین و پشتوانه مالی قوی میبینه.

    راستی خیلی چیزهایی که نوشتی زنونگی نیست و مادگی هست اگه نباشه یا کمرنگ باشه زندگی لطف خودش رو ازد دست میده. اگه همونها نباشه مردت ممکنه حتی اگه بخواد نتونه مرد»ت» باقی بمونه . مگه نه؟

  6. آقای مشهدی حرفهای این دفعتون هر چند که زیباست اگه واقعا مردی که ازش اسم بردید هم وجود می داشت ولی مطمین باشید همونطور که دوستای دیگه هم گفتن مردای این دوره و زمونه با اون مردی که شما در تصورتون دارید خیلی فرق می کنند. هر چقدر هم زنی باشی از نوغ همونهایی که شما اسم بردید بعد از یه مدت همه محبتها و لطفها و خوب بودن هات یه وظیفه به حساب میاد. بعد از یه مدت عادی می شه و اونوقت این آقای محترم هست که به قول دوستان دنبال مادگی می گرده و سر و گوشش می جنبه. آره آقای مشهدی یه نگاه به دور و برتون بندازید فراوونن از زنهایی که از خود گذشتگی می کنن و شوهرایی هم دارن که توی کوچه و خیابون دست از زن بازی و دختر بازیشون بر نمی دارن.بعد هم اگه یه تف بخوای بندازی تو صورتشون یه سیلی و یه مشت فحش ناموسی نثارت می کنند.

      1. نه لیدی جون .آقای مشهدی راجع به زنهای این دوره زمونه صحبت کردن و منم دارم راجع به مردهای این دوره زمونه حرف می زنم .خدا رو شکر من نه پدرم نه برادرهام و نه همسرم هیچ کدوم اینطوری نیستن البته باید بگم که نه مادرم و نه خودم هم از این قبیل زنها نبودیم:)ولی خیلی ها رو دیدم که زنهایی داشتن بی نظیر و دنبال کثافت کاری بودن. راستش از این موضوع همیشه رنج بردم که چرا یه عده از مردا اینقدر پستن. اگه این رو نوشتم برای اون دسته از مردای پست نوشتم.

  7. من واسه دوستم سعی می کنم کم نزارم دوسش دارم و فک میکنم این دوست داشتن بالاتر از صد تا امضای محضرخونه اس میدونم اونم منو دوس داره ولی گاهی اوقات انگار اونم پریود میشه مودش تغییر می کنه یه وقتی رفتم تو چت روم و این سوالو از چند نفرپرسیدم که چه باید کرد که مردی و که دوست داری نگران از دست دادنش نباشی؟ خیلی ها خیلی چیزا گفتند ولی یه مرده 42 ساله از آلمان یه توصیه ای کرد که من هنوز هم خیلی وقتا بهش فکر می کنم… می دونین چی گفت؟ گفت:
    اگه می خوای مردی رو واسه خودت داشته باشی سعی کن توجه مردای دیگرو هم به خودت جلب کنی نه اینکه خیانت کنی بهش نه ولی سعی کن رفتار و آرایش و نوع لباست جلب توجه کنه در حدی که نگاها بهت جلب شه اونوقت اون می ترسه که از دستت بده و همیشه مراقبته و تو هم سعی کن بهش برسی این یه رابطه رو محکم میکنه….
    می دونین چی اذیتم میکنه اینکه زورم داره غیره دوستم کسی ازم لذت ببره حتی با نگاه…
    این چیزاس که زنارو دچار سردرگمی در زندگیشون می کنه و نمی دونن راه درست کدومه؟! و چه باید بکنن..
    آقا مسعود مشهدی سعی کنید تلخ نوشته هایی بیارین که این فرهنگ کمی تغییر بده….

  8. زنونگی و مردونگی هیچ
    انسانیت آرزوست…
    اگه انسان باشیم، آدم باشیم! چه زن و چه مرد… میسازیم. میسازیم با سختی ها و میسازیم زندگیمون رو و میسازیم زندگی دیگران رو…

  9. بله.زن خوب یعنی زن مهربون، زن بساز. زنی که قانع باشه، به بچه هاش یاد بده قانع باشند. زنی که غرور شوهرش رو نشکنه حتی اگه شوهر اشتباه می کنه. زنی که حقوق معلمیش رو داده واسه قسط خونه ولی خونه به اسم شوهرشه. ولی خوب دیگه، هر چیزی عمری داره. وقتی پیر شد. وقتی دیگه مثل جوونی هاش نیست بندازش دور.برو یکی رو بگیر که از دخترت جوون تره. زن قانع هم که نه پس اندازی داره نه جواهری نه حق طلاق، نه جایی که بره و زندگی کنه می سوزه و می سازه.
    خوب شعار می دید آقا مسعود
    فقط تو رو خدا نگید همه مثل هم نیستند
    فقط یه مرد تو این دوره به من نشون بدید، فقط یکی

    1. فکر میکنید اگه جامعه غربی هم همه چیو به مرد میداد همین مشکلات نبود؟
      اشکال از قوانین هست عزیزم.
      هرچند اینجا هم شورش رو در آوردند 60 سالگی با همسر ؟؟؟ چندم با 10 تا بچه که هیچکدوم پدر یا مادر مشترک ندارند.

  10. دوست دارم نظر دوستان (بیشتر آقایون)رو راجع کامنت بالای خودم بدونم به نظرتون آیا واقعاً توصیه اون مرد آلمانی درسته؟ مخصوصاً دوستانی که همیشه کامنت میزارن و آقای مشهدی. خواهش می کنم با صداقت جواب بدین. میدونید کلاً می خوام به یه نتایج تقریباً ثابتی تو روابط دو نفر برسم. ممنونم

    1. توصیه اونمرد المانی برای المانی ها و اروپایی ها درسته اما برای ایرانی ها نه …! مگر اینکه مراودت و اقامت در خارج کشور از اونها ادمهایی ساخته باشه عین اروپایی جماعت…!بالشخصه زن من اگه بخواد اینکار رو بکنه نه تنها محبوب تر نمیشه بلکه مغضوب هم خواهد شد….

      1. واااییییی جدی من از کلمه مغضوبتون ترسیدم :-))
        آقای مشهدی مرسی از نظرتون البته شما جزء دهک بالای جامعه از نظر فرهنگی و دانایی و بینش هستین. فکر می کنین چند درصد مردها اینطور فکر میکنن؟
        این آقایی که این نظر رو داد یه هموطن گیلانی مقیم آلمان بود و نظرش رو در مورد مردای ایرانی توی ایران گفت و اتفاقاً به این موضوع اشاره داشت که مردای اروپایی دیگه از اون مرز فراتر رفتن و بیشتر شخصیت و رفتار یک زن براشون مهمه تا ظاهر و زیبائیش…!

پاسخی بگذارید

