برای بازخوانی نوشته هایم به لهجه مشهدی به من کمک کنید لطفا…!

یکی از دلایلی که شروع به نوشتن متن هایی با لهجه مشهدی کردم این بود که لهجه اصیل مشهدی فراموش نشه و هر لهجه مزخرفی رو به جای لهجه مشهدی جا نزنن…! توی منطقه که بودم فرمانده گروهان شیرازی بود و گاهی میخواست اَدای مشهدی ها رو برای من در بیاره و اینجور موقع ها بود که اصواتی که از دهنش درمیومد مسخره و مزخرف بود…! شاید من هم اگه بخوام شیرازی حرف بزنم همینطور تِر بزنم به لهجه شیرازی …!

غرض از این مقدمه این بود که چند تا از نوشته های بنده رو چند نفر خانم و اقا که نمیشناسمشون اومدن بازخوانی کردن و بصورت فایل صوتی در یوتیوب و جاهای دیگه گذاشتن…! در عین اینکه از همینجا خسته نباشید میگم بهشون اما انتقادی هم میکنم به همه اونها که نتونستن مشهدی صحبت کنن…! صرف اینکه طرف تربتی یا کاشمری یا قوچانی هست دلیل نمیشه که بتونه مشهدی صحبت کنه…! البته میتونه خوب مشهدی رو بفهمه اما صحبت کردن رو نمیتونه…!

در یک کلام بگم که این دوستان فاتحه نوشته های لهجه دار من رو خوندن و خرما و حلواش رو هم خیرات کردن…! بعد از شنیدن چند تا از این فویل ها با خودم گفتم خب خودت مگه لالی…؟ خودت بخون…! حالا صدات اگه خوب نیست به جهنم…! آواز که نمیخوای بخونی که …! قبلا هم ویولت عزیز درخواست فایل صوتی کرده از من برای رادیوی خودش که قول میدم اولین فایل صوتی رو در اختیار ایشون بذارم…! حالا تقاضای من از همه دوستان و فرهیختگان اینه که به من عامی کمک کنن در اینکار …! نمیخوام حرفه ای صدا ضبط کنم اما نمیخوام هم توی موبایلم حرف بزنم بعد بیام بذارم…! میخوام یک کار نیمه حرفه ای در بیاد در صورت امکان….! الان یک نرم افزار دانلود کردم و تونستم صدای خودم رو ضبط کنم در کامپیوتر اما راضی نیستم چون نویز داره….!

از دوستانی که بتونن به بنده کمک کنن تا چارتا متن لهجه دار رو خودم بخو نم ممنون میشم…! یکم میخوام اطلاعات صدابرداری و صداگزاری داشته باشم….! کاش بتونم قبل از عید فایل صوتی بذارم توی وبلاگم و فیس بوک….! از یکی از دوستان هم که اینکار رو انجام داده پرسیدم اما ظاهرا ایشون تمایلی نداشت که صدای بنده به خلق الناس برسه….! گرچه صدای بنده به کلاغ گفته زکی اما از قدیم گفتن این صداست که میمونه و بنده میخوام صدام توی اون عالم هم بمونه …کمک کنین…خدا صد در دنیا و هزار در اخرت بهتون بده…!

21 thoughts on “برای بازخوانی نوشته هایم به لهجه مشهدی به من کمک کنید لطفا…!

  1. سلام
    انتشار پادکست کار جالبیه که من هم باهاش موافقم.
    ولی طبق تجربه میگم که با این میکروفن های معمولی و هدست و اینجور چیزها نمیتونی پادکست خوبی درست کنی. اگر میکروفن خوب نداری، بهترین گزینه گوشی موبایله. با گوشیت ضبط کن و بعد تو کامپیوتر ادیتش کن … .
    موفق باشی
    نوروزت هم مبارک … حالا عیدی را رد کن بیاد 😉

  2. بنده در خدمت هستم. هر جور که مایل هستید در تماس قرار بگیریم که راهنمایی کنم. از طریق چت یا ایمیل

  3. اگر ویندوز 7 دارید، برو توی استارت و تایپ کن Sound Recorder. کیفیت صدا هم خیلی خوب ضبط میشه. فایل با فرمات wma درست میشه. یک برنامه هم مثل این http://img859.imageshack.us/img859/49/image5e.jpg
    برای تبدیل فرمات به mp3 هم لازم داری که با کیفیت خوب تبدیل کنه

  4. سلام یا تلله گفتومو یک چرخی تو وبتاگت زدوم بلاگ خیلی مقبولی دری ها خیلی حال کردوم مخصوصا از کله پاچت با یا ضامن چاقومرسی یره خیلی باحالی

  5. چه ایده ی عالی ای….میتونی از نرم افزار Adobe Audition استفاده کنی….
    یه نرم افزار نیمه حرفه ای صدا گذاریه….میتونی از آبی کامپیوتر بخری (نمیدونم هنو مشهد هست یا نه، قدیما که بود…)
    به هر حال تمام فیلترهایی که لازم داری خلاصه میشه تو
    Hiss reduction
    Noise Reduction
    Normalize
    و نهایتا Reverb
    اگه نیاز داشتی ، بگو میتونم یه راهنمای تصویری برات درست کنم…(تنها در چهت تعالی کار فرهنگی ;))

  6. یک نفر بایست پیدا بشه که استودیو داشته باشه. اگر می توانستید تهران تشریف بیارید هماهنگ می کردم برای استودیو و ضبط. دوستان خوبی دارم در این زمینه

  7. سلام آقا مسعود. من خودم برای ضبط صدا از قابلیتی که تو ویندوز هفت هست استفاده میکنم. خیلی هم راحت و سر راست هست و صداش هم کیفیت خوبی داره, فقط موردی که هست اینه که فایلهای صوتی رو به فرمت WMA ضبط میکنه, که فکر کنم این هم با یک نرم افزار کوچیک تبدیل فرمت, قابل حل شدن باشه. اگر ویندوز هفت دارین و میخواین از نرم افزار استفاده کنید, منوی استارت رو باز کنید و تو کادر جستجویی که داره بنویسید Sound Recorder اولین گزینه که میاره همین نرم افزار هست.کار کردن باهاش هم خیلی سر راست هست. انشاالله که به درد بخوره

  8. به اين راحتي نمي تونيد «هنگام ضبط صدا» نويز رو حذف كنيد. من به شما پيشنهاد مي كنم از حذف نويز به صورت نرم افزاري استفاده كنيد. به نظر من از برنامه ويرايش صداي Cool edit استفاده كنيد. اين برنامه حاوي الگوريتم هايي براي كاهش نويز هست كه استفاده ازش هم خيلي راحته. من ازش استفاده كردم و نتيجه خوبي گرفتم.
    اگر در نحوه استفاده از اين نرم افزار كمكي خواستيد من در خدمتم.

    p.s: من نوشته هاي شما رو خيلي دوست دارم. خوشحال ميشم كه بتونم كمك كنم مشهدي جان. 🙂

  9. والا من كه نفهميدم چرا نظر من رو نپسنديدي مشهدي جان!!
    حقيقتش يك كم به نظرم عجيب اومد اين حركت. چيزي نگفته بودم كه! فقط راهنمايي بود.. :O
    به هر حال.. صلاح مملكت خويش خسروان دانند. 🙂
    من اهل تبريزم.. از وب آزاد خوشم مياد.. از دل نوشته ها هم خوشم مياد.. خودم تو وب رد پايي ندارم.. اما نوشتن رو مي فهمم.. گاهي هم مي نوشتم.. اينجا زياد مي اومدم. اما نظر مظر نميدادم!
    تا حالا با خيلي از نوشته هاتون خنديدم.. مثل «گربه مشهدي و تهروني» ، اون يكي راجع به باباي مرحوم و عرق و … يا اقدس خانوم.. يا اوني كه راجع به دختر كوچولوتون نوشته بودين.. هموني كه آخر سر مي گفت : مي دونستم از خونه بيرونم نمي كني! D: اين آخري گوسفنده..
    بعضي ديگه از نوشته هاتون رو خيلي دوست داشتم.. مثل اون داستان كوچولو :مليحه و حياط..
    با برخي ديگه تاسف خوردم.. مثل اونايي كه از وقايع اجتماعي مي نويسين.. بي خيال..

    ديدم كمك خواستين، گفتم بيا يره! اين همه مفت خنديدي و لذت بردي، حالا يه كمكي مي خواد.. برا همين نظر دادم..مي خواستم تو همون نظر راهنمايي كنم چطور از اون برنامه استفاده كنيد. اما گفتم شايد خود شما اهل فن باشي و من الكي روغن بسوزونم! اين بود كه گفتم اگه لازم داشته باشي، زير نظرم يه اشاره كني، من تا حد امكان كمك مي كنم..كمك يعني اينكه بگم بعد از ضبط صدا بايد چيكار كني تا نويز حذف شه! نه اينكه فايل هاتون رو بگيرم و ويرايش كنم و اينا كه وقتش رو ندارم كه نخواستين.. تو help نرم افزار بگردين دنبال نويز، خوب توضيح داده..
    خلاصه.. دم شما گرم… منم ديگه رفتم از پاتوق مشهدي ها

    1. من کامنت های این پست رو تایید نکرده یبودم کهئ کامنت شما نباشه 🙂 از راهنمایی شما و دوستان دیگه هم خیلی ممنونم 🙂

  10. به اصطلاح صدا پیشگی یک چیزه و نوشتن یک چیز.اینکه در نوشتن خوب هستید فک نکنم این معنی رو بده که در اجرا هم خوب باشید

  11. سلام مسعود جان .
    سال نو مبارک
    به نظر من اول می تونی با هر وسیله ای (ترجیحا با کیفیت) صداتو ضبط کنی بعدش نویز رو حذف کنی. توی ویندوز 7 با یه سری تنظیمات میشه صدا رو بی نویز ضبط کرد (به نظرم خودش موقع ضبط نویز رو میشناسه و حذف می کنه) ولی یه راه دیگه هم هست که بعد از ضبط نویز رو حذف کنی با استفاده از برنامه
    GoldWave
    که اینجا توضیح کاملش هست:
    http://dontstop.blogfa.com/post-52.aspx

  12. مناظره ي منبر و دار ، شعري از اُستاد شهريار

    منبر از پشت شيشه ي مسجد
    چشمش اُفتاد و ديد چوبه ي دار
    عصبي گشت و غيضي و غضبي
    بانگ بر زد كه اي خيانت كار
    تو هم از اهل بيت ما بودي
    سخت وحشي شدي و وحشت بار
    نرده ي كعبه حرمتش كم بود؟
    كه شُدي دار شحنه، شرم بدار
    ما سرو كارمان به صلح و صلاح
    تو به جُرم و جنايتت سر و كار
    دار، بعد از سلام و عرض ادب
    وز گناه نكرده استغفار
    گفت ما نيز خادم شرعيم
    صورت اخيار گير، يا اشرار
    تو قلم مي زني و ما شمشير
    غِلظت از ما قضاوت از سركار
    تا نه فتوي دهند منبر و ميز
    دار كي مي شود سر و سر دار
    هر كجا پند و بند درماندند
    نوبتِ دار مي رسد ناچار
    منبري را كه گير و دارش نيست
    همه از دور و بر كنند فرار
    باز منبر فرو نمي آمد
    همچنان بر خر ِ ستيزه سوار
    عاقبت دار هم ز جا در رفت
    رو به دَر تا كه بشنود ديوار
    گفت اگر منبر تو منبر بود
    كار مردم نمي كشيد به دار
    سلام
    شاید به موضوع این قسمت ربط نداشت ولی حیفم اومد از لذت این شعر بی بهره باشید
    ممنون

پاسخی بگذارید

