ماجرای شب چهارشنبه سوری و ملاقه زنی …!

اون وقت هات شب چهارشنبه سوری برای ما بچه ها لذت بخش ترین شب عمرمون بود…! روز قبلش یه عالمه چوب جمع میکردیم تا برای فردا شب آماده باشیم…! شب چهارشنبه که میشد کُپه کُپه چوب ها رو با فاصله روی هم تَل اَنبار میکردیم و سر چهار راه هم آتش اَصلِکاری رو که از همه بزرگتر بود درست میکردیم…!

با ترقه زدن از ظهر به استقبال شب میرفتیم و غروب که میشد روی چوب ها نفت میریختیم و آتش میزدیم…! از روی آتش میپریدیم و زردی خودمون رو به آتش میدادیم و سرخی اون رو میگرفتیم…! زردی من از تو…! سرخی تو از من…!

اونوقت ها شب چهارشنبه سوری هیچ کس توی خونه نمیموند…! حتی زن ها و دخترها هم از روی آتش میپریدند و از ته دل میخندیدن…! آتش ها که خاموش میشد تازه وقت مَلاقه زَنی بود…! چادر مادر رو کِش میرفتیم و دور از چشم اون مَلاقه و کاسه ای هم برمیداشتیم و میزدیم به کوچه…!

چادر رو سرمون میکردیم مینشستیم درب خونه همسایه ها و با ملاقه به در میزدیم و هر کدوم به فراخور احوالشون از آجیل و شیرینی بگیر تا سکه ای پول داخل کاسه میریختن و ما ذوق میکردیم کودکانه…!

اینروزها احوالمان ناخوش است…! اگر صورتهایمان سرخ است از باب سیلی هاست که میزنیم به خود…! والا سخت زرد و پژمرده ایم…! همه سر در گریبان صبح و شب به دنبال لقمه ای نان…! کو وقت برای پریدن از روی آتش…! خندیدن را هم که از یاد برده ایم سالهاست…!

13 thoughts on “ماجرای شب چهارشنبه سوری و ملاقه زنی …!

  1. خدا رحمت کنه ناصر عبدالهی و راست می گم بچگی ها چیز های بود برای دلخوش کردن بهش اما الان که زندگی تکراری شده آدما هم یه جورائی شدن عید که نزدیک می شد … نمی دونی چه حسی و حالی بود اما الان …. چه برسه به چهار شنبه سوری

    یادمه قدیم می رفتیم خونه مادر بزرگ از زغال قلبونش که زغال جهرم بود بر می داشتیم و اون وقت ده بچرخون

    1. این جواب اون کامنتیه که پاک کردم

      شما فکر کردی تلخ نوشته ها کجاست؟ یا مسعود مشهدی کیه؟ حرف از جبران زدی…جبران چی…؟ فقط لازم دیدم یک توضیح کوچولو بدم اینجا…. ! اگه گج/ قبول نکرده حق داشته چون وبلاگ مورد نظر سنخیتی با وبلاگ گج نداشته و با وبلاگ منم نداره …! اگه من قبول کردم دلیل مرد بودن یا نبودن نیست…! دلیلش اینه که دلم خواست…. !خوشحالی شما هم برام قابل درک نبود متاسفانه …شاد باشی 🙂

  2. مرسی آقای مشهدی .مثل همیشه زیبا بود.ولی بازهم خدا رو شکر کنید که اگه این روزها رو می بینید اون روزها رو هم دیدید ما که توی انقلاب به دنیا اومدیم و هیچی ندیدیم جز شیخ و عمامه و این کار رو نکن اون کار رو نکن .بخصوص که توی یه شهر هم بدنیا اومده باشی با تعصبات خشک.

  3. ما نفهمیدیم کامنته چی گفته ؟ عصبانی شدی برار ؟ بی خیال . کارت درسته .خیال نکنی ها همی چن خط که منویسی کلی اسیب شناسی توشه مال ای ملتی که دوسش داریم وخومونم یک از اوناییم . کارته بکن غزیز.

  4. اون وقتا یعنی چن سال پیش ؟ما که از وقتی یادمونه مراسم شب چهار شنبه سوری برگذار شده ولی با ترس و لرز.اونم فقط آتیش بازی بوده و الانم که صدای انفجاره ظاهرا.

  5. متاسفانه رسم و رسومات قدیمی دیگه کاملآ منحل شده
    الان حاجی فیروز یا هر چیزی هست دیگه واسه شادی نیست همه واسه نون شب این کارو می کنن
    4شنبه سوری هم فقط بمب و ترقه و این مذخرفات .
    جاتون خالی چند دقیقه پیش با دوستان توی محل یک اهنگی گذاشتیم و آتیشی روشن کردیم و کمی داشتیم میرقصیدیم . همه واقعآ داشتن حال می کردن . خانواده ها چقدر اومده بودند . اما یکی از دوستان مسجدی اومد گفت رو حساب رفاقت بهت میگم که آبرومندانه جمعش کنید مگرنه میگم بیان جمعتون کنن . چند تا از دوستان هم مشروب خورده بودند دیدم خطرناکه جمعش کردیم ناچار . الان فقط ترقه و ات آشغال دارن میزنن که فقط باعث اعصاب خوردی ملت میشه

  6. سلام به رفیق قدیمی
    1- سال نو مبارک
    2- بی معرفت خودتی 🙂
    3- من با کمال میل کمک میکنم
    سرعت اینترنتی که دارم خیلی خرابه اجازه ی آپلود و دانلود اساسی نمیده
    4- برای ضبط و رکوردگیری صدا دو تا نرم افزار تاپ داریم، سونی ساند فوژ و ادوبی ادیوشن
    5- کار خوب سخت افزار میخواد کارت صدا ترجیحا کریتیو و میکروفون بلستر یا شور
    6- اگر یادت باشه قبلا چندتا مونولوگ در زمان جوانی کار کردم . اونا با حداقل امکانات و یک میکروفون معمولی وب و ادوبی ادیوشن بود . یادمه یوسف سوال کرده بود چه جوریه براش به صورت عکس توضیح دادم میگردم لینکشو پیدا میکنم میفرستم .
    7- پیشنهاد میکنم حداقل یه کارت صدا بگیر فکر کنم با 80 یا صد بشه یه دون خوبشو گرفت ، داشته باشی بد نیست . میتونی صدای دخترای دسته ی گلتو هم ضبط کنی
    4کار سینه چاکت رضا مشتاق

  7. پیدا کردم در کامنت های این پست چندتا لینک jpg برای یوسف گذاشته بودم شما میتونی استفاده کنی بد نیست
    http://www.ibu.blogsky.com/category/cat-4/

    روی کارت صدا فکر کن ، زحمت کارتو میاره پائین ، با نرم افزار تا حدی میشه نویز صدا رو گفت اما فایده نداره قسمت هایی از صدای اصلی رو هم خفه و گنگ میکنه .
    به هر حال اگر نخواستی کارت صدا بگیری با یه میکروفن معمولی رکورد بگیر اگر صدا زیاد نویز داشت ، میکروفن رو عوض کن اگر بازم نویز بود . به احتمال قوی مادر برد کامپیوتر با کیس اتصال بدنه پیدا کرده .

پاسخی بگذارید

