مردونگی یعنی چی…؟

مردونگی یعنی چی…؟ پاندول داشتن نشون از مردونگی نیست بلکه نِشون نَر بودنه…! ریش و سبیل و بدن قوی هم همینطور…! هیچکدوم نشون مردونگی نیست…! پس مردونگی چیه…؟

مردونگی یعنی وقتی با زنت میری بیرون هوا یخ میکنه کاپشن خودت رو بندازی رو دوش زنت و خودت سگ لرزه بزنی از سرما و با دندونایی که از سرما داره تریک تریک به هم میخوره بگی من سردم نیست…!

یعنی وقتی هندونه میاری خونه چاقو رو فرو میکنی توی شکمش قاچ میکنی اون گل هندونه رو بزنی سر چاقو بدی زنت بخوره کیف کنه…! مردونگی یعنی گوشتای توی خورشت رو بذاری برای زن و بچه ات و خودت به لپه ها قناعت کنی…! که اگه زنت باز یه تکه از گوشتای خودش رو میذاره گوشه بشقابت تو اون رو نخوری باز تکه تکه کنی بذاری برای بچه هات…! این مردونگیه داداش…!

مردونگی یعنی وقتی کله پاچه درست میکنی با نون سنگک لقمه بگیری نمک بزنی بذاری دهن زن و بچه ات …! یعنی وقتی غذای همسرت شور شده بخوری و دم نزنی و وقتی ازت میپرسه که شور شده یا نه ؟ بهش بگی نه…! خیلی هم خوبه….!خوش نمکه…!

مردونگی یعنی دونه دونه پوست کندن پسته و گذاشتن تو دهن بچه هات…! یعنی مچ دستت درد بگیره از آبگیری پرتغال ولی تا بچه ات میگه: دستت درد نکنه باباجونم…! درد دستت یادت بره…! یعنی وقتی ابمیوه رو لیوان لیوان میکنی میده به اهل خونه و دیگه چیزی نمیمونه خودت رو فراموش کنی…! و وقتی زنت میگه پس خودت چی؟ بگی من همون اول خوردم…ولی نخوردی که…!

مردونگی یعنی سنگ زیر آسیاب…! یعنی چتر خانواده…! یعنی سِپَر بلا…! یعنی پیشمرگ…!یعنی تو همه چیزای خوب رو برای زن و بچه ات بخوای…! نه برای خودت….! و یعنی وقتی همه چیزای خوب رو اونا استفاده میکنن تو کیف کنی…! تو ذوق کنی…! تو اونوخ مردی آقا……! مَرد…! گرچه کسی قدر ندونه…! عیبی نداره…! تو کار خودت رو بکن….! آره داداش…! آره عزیز…!

46 thoughts on “مردونگی یعنی چی…؟

  1. مردونگی یعنی این منم قبول دارم ولی متاسفانه در مردها کم دیده می شه ولی امیدوارم شما این رو قبول داشته باشی که خیلی از زنها واقعا از این از خودگذشتگی ها و مردونگی ها رو برای شوهر و بچه هاشون می کنند.

  2. ولی این تعریف مردونگی نیست … گذشت و ایثارکه لازم نیست فقط تعریف غلط و سنتی عشق هست …مردونگی یا زنانگی یعنی کنار و همپای خانوادت بودن نه این کارها که شما نوشتی …. مردی که از حقوق خودش دفاع نمیکنه چطور از حق و حقوق خانوادش دفاع خواهد کرد !!! به عنوان یک فمینیست اگه مردی مثل مرد نوشته شما داشته باشم یه روز هم تحملش نمیکنم …. زن و بچه مفت خور تربیت کردن مردونگی نیست… مردونگی این هست که هم پا انها زندگی رو به بچه هات یاد بدی … آزادی و آزادگی رو بهش احترام بذاری و بهشون اجازه بدی لذت آزاده بودن و دوست داشتن و دوست داشته شدن رو بچشن… و دوست داشتن و دوست داشته شدن هم فکر نکنم یعنی یکی از حق اش بگذاره تا بقیه خوش باشن… یعنی همه در کنار هم خوش بودن..
    اینکه یه بچه با خیال راحت آبمیوه بخوره در صورتی که ببینه یکی تو جمع بهش آبمیو نرسید… فردا نه از پس زندگی خودش بر میاد نه فرد مفیدی برای جامعه میشه … یا اینکه کارهای یکی دیگه رو انجام دادن به معنی دوست داشتن نیست … همه باید یاد بگیرن مسول زندگی خودشون هستن و اگه به مشکلی بر خوردن کسی که دوستشون دارن کمکشون خواهند کرد!….

  3. نوشته خوبی بود ولی یک پرسش برای من پیش آمد که چرا در فرهنگ ما همیشه بایستی یکی خودش را قربانی بکند؟ زن و مرد هم ندارد.

  4. دلم تیر کشید دلم سوخت
    خونه ما برعکسه
    یعنی ما مردونگی نداریم ،شایدهم مرد من مرد نیست
    همیشه بهترین چیزا باید مال اون باشه
    چون یه مامانی داشته که همیشه از دختراش میزده، میزاشته تو دهن آقا پسراش
    حالا هم مادر شوهر عزیزززززززززز عروسشو جلو همه سکه یه پول می کنه ، بهم میگه برای پسرم میوه پوست کن . با اینکه هیچوقت محلش نمی دم اما بدجوری حالم از این کاراشون بهم میخوره
    یه بار که کفرم در اومد بهش گفتم حاج خانوم احترام خوتونو نگه دارین پسرتون معلول نیست هم دست داره هم چشم خودش می تونه برای خودش میوه پوست بکنه
    خاک تو سرم با مدرک دکترا و بابایی که همیشه جلوی پای دخترش بلند میشه ، اومدم تو چه فک و فامیلی و چه شوهررررررررررررری
    کاش از طلاق نمیترسیدم

    1. ملودی خانوم،
      خوبیهای همسرت رو ببین و از کاستیها بگذر…اونوقت ببین چقدر زندگی شیرین است.
      دوستمون هم در تعریف مردونگی زیاده روی کرده و این زیاده روی ها همیشه کار دست آدم می ده. زندگی مشترک یعنی رفاقت و محبت وعشق بین طرفین … نه ایثار و از خود گذشتگی یک طرفه … زن و مرد هم نداره … شاد وسربلند باشید.

      1. حسین عزیز هیچ زیاده روی ای در کار نیست این رو فقط زنها و مردهایی می فهمند که اینجور «مردونگی ها» رو لمس کردند، چنین رفتارهایی هرگز هرگز هرگز یک طرفه نمی ماند، هرگز از چشم طرف پنهان نمی ماند، می شود سنگ بنای خوشبختی

  5. آره مردونگی یعنی اینها. و کاش مردها می دونستند که چقددددر اثر مثبت و خوبی روی زن و بچه هاشان دارد این رفتارها.
    مثلا مرد من برای من آیفون می خرد و خودش همان نوکیای قراضه داغونش را دست می گیرد، یا مثلا بعد از سالها با هم بودن، تازه چند روز پیش فهمیدم علت اینکه او همیشه ران مرغ را می خورده این نبوده که ران را بیشتر دوست دارد، این بوده که می دانسته که من سینه را بیشتر دوست دارم.
    و بسیاری از رفتارهایی از این دست که همیشه از جانب او می بینم، …
    با دونستن اینها رفتار من، صبر من، و احترام من برای همیشه متفاوت خواهد بود

    1. هماى عزيز اين كه گفتى دقيقا مثل زندگى منه و من واقعا از شوهرم سپاسگزارم، اين رفتارهاى حمايتگر و مهربون باعث شد من در طول اين سالهاى زندگى مشترك تربيت بشم و ديدم نسبت به دنيا و مردمش عوض بشه، همسر عزيزم اگه به اينجا سر ميزنى بدون كه خيلى دوستت دارم! 🙂

  6. دوست عزیز
    این مردونگی داخل خونه ست .مال بیرون خونه ،خیابون، محل کار، زندان،و.. ..رو نگفتی جیگر.

  7. سلام مسعود جان

    خوب بود ولي يك نكته اينكه من همين چيزها (كاپشن ، هندونه و كله پاچه و پرتقال و .. ) رو ديگه نمي بينم كه مردونگيم رو نشون بدم….

  8. متاسفانه هیچ کدامتان نفهمیدید که منظور نویسنده چی بود؟پرتقال و گوشت و کاپشن و هندوانه همه اش استعاره بود هنوز راه درازی در پیش رو دارید………

  9. اخلاق در خوانواده میشه تعریفه مردونگی؟ زبان فارسی اینقدر بی درو پیکره که هر کس هر برداشتی و تعریفی میتونه از خودش ارائه بده.
    البته اینکارهای که شما آنجام میدید برای تثبیت خانواده خیلی خوبه.

  10. این مردونگی سنتی و جاهل بازی بیشتر به حماقت میمونه. از خود گذشتنی که کسی نفهمه و باعث عبرت نشه مثل تیری در تاریکیه.
    اینجوری که نوشتی مردونگی فقط توی خونواده های فقیر و جنوب شهری هست و بس.

    1. اینها به نظر شما زنونه بود؟ شما تمام صفات انسانی را به زن نسبت می دهید؟ شما مرد را انسان نمی دانید؟
      سوالتان کمی برایم غیر قابل درک بود، که چطور میشه اصلا همچین سوالی به ذهن کسی خطور کنه

  11. بخواب بابا مسعود….اون پاندولت رو بره زیر ساطور بعد از این کس شر ا بنویس
    تو این مملکت زنا حق مردا خیلی زایع میشه تا زنا
    تو هم کس لیس نکن…………………………!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. فکر کنم خیلی بهت ذلت دادن که اینجوری عکس‌العمل نشون دادی
      لااقل قبل از اینترنت‌گردی و کامپیوتر یاد گرفتن، حرف زدن یاد بگیر!

    2. ببین! جرات داشته باش بیا با اسم واقعی خودت اینجا یا توی فیسبوک با همین ادبیات حرف بزن… حالت از خودت بهم نمی خوره اینجوری خودت رو قایم میکنی بعد هر مزخرفی میگی؟!… مرد یا زن! چه فرقی داره، اگه آدم بخواد بز دل و بی نزاکت باشه!

  12. مردونگی یعنی حقت رو از دهان شیر هم که شده بیرون بکشی.
    مردونگی یعنی کشتن مرضی به نام سازش کاری با ناحق تو وجود خودت
    مردونگی یعنی تمام عمرظاهرت آرام وساکت باشه ولی از تو با سونامی دست و پنجه نرم کنی، طوری که فشار این سونامی ترک بندازه رو پیشونیت
    مردونگی یعنی عزت نفس،
    گر بر سر نفس خود امیری مردی ………

  13. متاسفم دوستان که باید اینرا بنویسم:

    مردانگی (مانند برادری) کلمه ایست که از زمانی بر میاید که صفات خوب را به مردان نسبت میداند.
    شاید در ان زمانهای دور با دید ناقصی که بشر از انسانیت و اخلاق داشت این کلمه بدون مشکل قابل استعمال بود. ولی امروزه میدانیم که بسیاری از صفات خوب مانند وفاداری و فداکاری برای فرزند از لحاظ غریزی در نزد زنان بیشتر موجود است. آنها فرزند را 9 ماه از خون و گوشت خود تغذیه میکنند و با صدای قلب خویش شب و روز برای او لالائی میخوانند. بسیار بیشتر میتوان گفت.

    آیا بهتر نیست که این کلمه را در بستر تاریخی خویش بگذاریم و برای روز و حال خود بیشتر از انسانیت، اخلاق، مدنیت و امثال ان استفده کنیم؟ امیدوارم که آنان که شهرنشین نیستند از ما بخاطر مدنیت ایراد نگیرند و روزی که حیوانها هم حقوق خویش را پیدا کردند بخاطر کلمه انسانیت از ما دلخور نباشد. چون میدانیم بسیاری از حیوانات بسیار وفا دار تر و فداکار تر از انسان هستند.

  14. درود عزیز دل زیبا بود با اجازه من چند کلمه به نوشته شما اضافه کنم
    مردونگی یعنی زیبایی و زیبا بودن معنی عاشق بودن و عاشق ماندن یعنی دست گرفتن ,بدور از نامردی ماندن یعنی بدانیم که نمی دانیم ,یعنی اعتدال و همواره بودن, یعنی دوست داشتن مردم ,مردانگی در یک کلام یعنی انسانیت یعنی آزادگی
    با سپاس و ادب

  15. آدم یاد فیلم فارسی قدیمیا می افته!
    زیاد موافق نیستم با اونچه که نوشتی کلیشه ایست و نیاز به تجدیدنظز داره
    البته با اینکه موافق نیستم کسی خیلی اینجوری باشه ولی فعلا در دوروبرم با این تعریفهایی که کردی زن ها بیشتر مردند!

  16. نمی دونم چرا هیچکس یکمی بازتر و عمیقتر نگاه نمی کنه؟ چرا پشت کلمات رو یک نگاهی نمی اندازیم…و بدتر از همه چرا اجازه می دیم به خودمون مثل یکی دوتا کاربر اینجا هرچی سزوار خودمون و خانواده امون هست رو به دیگران نسبت بدیم. مردونگی حتما یعنی اینکه فحش چاله میدونی بدیم به این نوسینده چون با نوشته اش حال نکردیم !

  17. اگه قراره با مردونگیه من نقش سایر اعضای خانواده کمرنگ بشه من ظلم غیر قابل بخشش و خیلی بیشترو بزرگتری در حق خانوادم کردم این نوع طرز فکر احساس انسان رو از خانوادش دور می کنه شاید در کوتاه مدت این کار آگاهانه باشه ولی در دراز مدت باعث دوری هر چه بیشتر خانواده از هم می شه کلا ساختار انسان جوری هستش که در قبال چیزی که می بخشه چیزه دیگه ای رو حالا به شکل دیگه ای طلب می کنه شما به ازای چیزی که می بخشی شاید در کوتاه مدت با چند بار انجام دادنش خوشحال باشید و حس بخشش ارضاعتون بکنه ولی در دراز مدت دیگه این حس در شما وجود نخواهد داشت و در مقابل چیزی رو می خواین در یافت کنین و اگر به دریافتتون نرسید هر چه بیشتر از اطرافیانتون دورتر خواهید شد در خانواده ای که مسئولیت و نقش افراد مشخص روشن و قابل قبول برای سایر اعضای خانواده نباشه مفاهیم عمیق انسانی بی معنی و به هدر رفته است.

  18. آقا مسعود، نشد، مردانگی تا آنجا که من یادم میاید یعنی‌ همیشه طرف حق و حقیقت بودن، اگر آن حق بر علیه تو باشد. مردانگی یعنی‌ فداکاری در راه حق، یعنی‌ کمک به هر مظلوم و هرکس که حقش دزدیه میشود و در شرف پایمال شدن است. این که گفتی‌ بیشتر گذشت است در راه خود و متعلقات به خود (زن و فرزند)، که البته کمی هم مردانگی دارد!

    آقا مسعود بیشتر بنویس که خوب می‌نویسی، ترا خوب میفهمم، دعا می‌کنم تو هم درد مرا در زندگی‌ زناشی نداشته باشی‌، هر چند که می‌بینم داری، و مردانگی هم میداری. البته میدانی‌ که مردانگی را هیچ وقت نمیبایستی ادعا کرد!

  19. خوشگل جان سلام
    خوب اینم یه جور مردونگیه. به عدد مردای واقعی مردونگی تعریف داره. ولی یه کم واسه این خونواده علیل دلم سوخت! زن و بچه همش نشستن بابا هندونه بزار دهنشون و اثباط مردونگی مرده نمیشه مگه اینکه مرد گشنه بمونه و ایثار کنه. این جمهوری اسلامی چه کرد با مرد ایرانی. من دلم میخواد زن و بچم قویتر از اینا باشن که بشینن من بادومو و پسته و کشمش بزارم دهنشون. دلم میخواد منم باهاشون هندونه بخورم…زیادم بخورم….پسته و کشمش هم اونقدر کم نباشه که دروغ بگم من خوردم…..و با چشم اشکبار مغز پسته بزارم دهنشون. چه مرد فداکاری اینجاس آقا مسعود که هست ونیستشو ازش گرفتن….حقیر تاریخش کردن…شرمنده بانوی ایرانی شد…..یواشکی از شرم گریه کرد……و زن و بچه اش هم رنج کشیدن…حالا از جان گذشتگیهای حقیرانه واسش معنی مردونگی واقعی داره.
    دوستت دارم مسعود جان…بوس…بوس
    رضا
    لندن

  20. چیزی که اینجا به چشمم خورد اینه که بیشتر افراد اینجا برابری رو در وظایف برابر می دو نند و اونجا که حرف از حقوق برابره، اونوقت زندگی روزمره ایران نشون میده زنها هییییییییچ حقی ندارند، منظورم حتی حقوق ابتدایی ای مثل طلاق و حضانت و غیره نیست، حق حرف زدن، حق تصمیم مستقل، حق نخواستن و نپذیرفتن مادرشوهر و خانواده شوهر، حق برای خود زندگی کردن. اگر مردی به هر دلیل یکی از این حقوق رو از دست بده، در جامعه ایران فورا مورد ترحم، سرزنش، توهین و …. قرار می گیره (یعنی در جامعه ایران پذیرفته نیست که مردی حقوق انسانی خودش رو از دست بده) اما اگر زنی یکی از اینها رو از دست بده، برای حدقال مردها بسیییااااار عادیه، کما اینکه خیلی هاتون له شدن خواهرها، مادرها، همسرها و دخترهای خودتون رو در مقابل همسر و خانواده اش، در مقابل خانواده خودتون و حتی شخص خودتون دیدید و براتون هیچ اهمیتی نداشته و یا حتی اونو تشویق کردید به ساختن، بردباری، تحمل، و یا از اون بدتر از جملاتی مثل همه مردها همینند و زندگی همینه استفاده کردید. تضعیف حقوق مرد در جامعه ایران برای همه چه زن و چه مرد سنگین تر و دردناک تره تا تضعیف حقوق زن

  21. به قول بهروز وثوقی>احترامت واجبه خان‌دایی! اما حرف از مردونگی نزن كه هیچ خوشم نمی‌آد … كی واسه من قد یه نخود مردونگی رو كرد تا من واسش یه خروار رو كنم؟ … این دنیا همیشه واسه من كلك بوده و نامردی … به هر كی گفتم نوكرتم خنجر كوبید تو این جیگرم …yahoo@ali.baniasdi.com

پاسخی بگذارید

