شعر عشق پیری …!

عماد خراسانی شاعر مشهدی با نام اصلی عمادالدین حسین برقعی در بهار سال 1300 در شهر مشهد به دنیا امد و گفته میشود تخلص عماد خراسانی را فریدون مشیری برای اوانتخاب کرده و قبل از اون با تخلص شاهین شعر مینوشته است.

شعر ( عهد کردم که دگر می نخورم در همه عمر/ به جز از امشب و فردا شب و شب های دگر ) و اواز ویگن با شعر ( ای دل بلا..ای دل بلا… ای دل بلایی ) از اشعار معروف اوست.عماد اشعار زیبایی هم با لهجه مشهدی سروده که معروفترین اونها پیری و معرکه گیریه که استاد شجریان هم اون رو اجرا کرده … وی عاقبت در صبح روز شنبه 28 بهمن 1382در تهران در سن 82 سالگی در گذشت …یادش گرامی

یَره گه کار مُو و تو دِره بالا می گیره ………………… …. دره ذِره ذره عِشقت تو دلم جا می گیره

روز اول به خودم گفتم ایَم مثل بَقی …………………. حالا کم کم می بینُم کار دِره بالا می گیره

چن شبه واز مودوزُم چشمامه تا صُبحِه به چُخت؛یا به یک سَم بی خودی مات مِمَنه ُرا می گیره

چن شبه واز مِث چل سال پیش از ای مُرغ دِلُم……… تو زمستون بَهَنه سبزه و صَحرا می گیره

تا سحر جُل مِزنُم خواب به سراغُم نِمیه ………………. هی دلم مِثل بچه بَهنه ی بیجا می گیره

مُوگومش هر چی که مَرگت چیه ؟ کوفتی نِمِگه……………. عوضش نِق مزنهُ ذکر خدایا می گیره

پیری و معرکه گیری که مِگن حال مویه………………. دره کم کم ای کتاب صفحه پینجاه می گیره

هرکی عاشق مِشه پنهون مُکُنه مثل او یه……………….. که سوار شترُ و پوشتِشه دولا می گیره

کُتا کِردَن دامَنار تا بیخ رون مشتی عماد……………… دیگه مجنون توی خواب دامَن لیلا می گیره

فایل صوتی با صدای استاد شجریان

24 thoughts on “شعر عشق پیری …!

  1. رفتم یه چرخی زدم نو نت مثل اینکه واقعا شجریانه!!
    مسعود ادعا شجریان بازیم میشد
    پیادم کردی دایی
    ……………………………………
    اي ول بابا … اينو شجريان خيلي وقت پيش خونده دايي 🙂

  2. میدونم از همین تعجب کردم چون شجریان خیلی قدیما تصنیف نمی خوند
    یجورایی براشون بد بود جالب اینجاس که ویالون رو پرویز یاحقی زده
    تمام محاسباتم رو به هم زدی

  3. الان داشتم تلفنی با بستگانم در مشهد صحبت می کردم- خانواده ی مادرم مشهدی هستند و زمانی که ایران بودم هر سال برای برای دیدار حتما مشهد می رفتم. منزل جدید مادر بزرگم نزدیک پاساژ گوهرشاده ولی من خاطرات بچگیمو از خونه اونها در چهار راه بی سیم دارم. از همون خونه های نوستالوژیک فیم های مرحوم حاتمی- اینو می خواستم بگم که بهشون توصیه کردم که وبلاگ همشهری شونو بخونن.
    خودم هم مدتیه وبلاگتو می خونم امروز بالاخره گفتم باید برات کامنت بگذارم. همه ی نوشته هات جذاب و خواندنیه (می دونم که حرفم برات تکراریه و همه همین نظر رو دارن!) و مشهدی بودنت هم مزید بر علته و پست هاتو برای من خواندنی تر می کنه و یاد خاطرات خوبم از مشهد رو برام زنده نگه میداره.
    پاینده باشی
    …………………………………………………………………………..
    ممنونم از شما …

  4. شاتوت جان!!
    دست مریزاد
    هم یک حال اساسی دادی به ما هم آبروی مشدیا رو خریدی
    کارت بیست بود
    موفق باشی
    …………………………..
    ممنونم عزيز

  5. دهعها! انگار ملت غیر مشهدی خیلی نسبت به پیشرفت های فرهنگی خطه شهیدپرور خراسان ناآگاه موندن. این آواز بین مشهدی ها به شدت محبوب است و 98.2% از مردم اون رو روی کامپیوترشون دارن!

  6. راستِش مَسود مو عادت ندِرُم زياد تَريف کنم، ولي امروز حال کِردُم. فردايَم که عيدَه مشدي.
    نِمدنُم برچي يگ هفته‌اي مره که درم فکر مکنُم جُل پلاسُمه جم کُنُم بيام بُرُم تو قله يک زندگي آرومي بره خودُم بسازم. فکر مُکنم اي چل چلي که مگن بره مو ايجوري دره پيش ميه. اي پستتم يگ جوري حالُمه دگرگون کِرد.
    خدا حفظت کنه مشدي

  7. یعنی عماد خراسانی آنقدر کوچیکه که ازش با نام شاعر مشهدی یاد می کنید.دوستانی که عماد رو نمیشناسن اگه دو سه تا از غزلهایی رو که عماد گفته بخونن مطمئنا اهل هر کجا باشن حتما خواهند گفت که این شاعر من هست و همان کسی ست که خیلی وقته دنبالش بودم یکی دو سال پیش یه مطلبی در مورد عماد نوشتم http://77.blogfa.blogfa.com/post-21.aspxدرست است که نوشته من ارزش شاید ادبی چندانی نداشته باشه ولی حداقل شعرهایی که ازش انتخاب کردم همونهایی هست که همه جوانهاسالهاست که ورد زبونشونه اما نمودونن شاعرش کیه
    ……………………………………..
    وقتي ميگم شاعر معاصر مشهدي بيشتر افتخار ميكنم … در ضمن ما وقتي ميگيم فردوسي طوسي يا سعدي شيرازي و يا خيام نيشابوري هدفمون كوچك كردن اين اشخاص در حيطه همين شهر ها نيست …

  8. ممنون از پستتون.قبلا چند تا مطلبتان را در بالاترین خوانده بودم ولی امروز برای اولین بار به سایتتان آمدم،خیلی حال کردم. موفق باشید.
    کامنت razoo هم خیلی با حال بود

  9. سلام
    راستیاتش ما زیاد اینجا رفت و آمد میکنیم.اونم به خاطر لحجه ی خوشگلته..یاد یار و دیار و این حرفا برامون تازه میشه کلی میخندیم:)

    تازه من آواز این شعرم با صدای شجریان دارم:->

  10. دستت درد نكنه. معركه بود. از همشهري ديگه مون (مرحوم ميرخديوي) هم چيزي بنويس. نوه ها و فرزندانش دوست دارن كه از پدرشون يادي بشه، بنويسي بهشون مي گم بخونن. خوش باشي

  11. سلام يره
    اي ره قبلا گوش ددوم خيلي شعر باحاليه
    دم شجريانم گرم بشه الهي قمشه اي
    شعراي ديگه هم بزار حالشه ببرم

  12. ببین شجریان چقدر نکته بین بوده که می دونه چه شعری رو باید خوند با اینکه شعر زیبای عماد خراسانی یه خورده بد قلقه!

  13. مسعود جان خیلی حال دادی دستت طلا فقط یه چیزی مصرع دوم هستش: «ذِره ذره دره عِشقت تو دلم جا می گیره»
    چاکریم

  14. دمت گرم
    ولي اگه لطف كني معني اين شعرو برا كسايي كه اهل مشهد نيستن بنويسي تا غيرمشهدي ها هم از محتواي اين شعر لذت ببرند
    يا برام ميل بزن

  15. سلام
    با تشکر فراوان از آقا مسعود ، همشهری عزیزم ، حقیقتش من این تصنیف را خیلی سال پیش در منزل برادرم در مشهد گوش داده بودم و مدتهای زیادی هم به دنبال آن میگشتم تا بالاخره آنرا در اینجا یافتم . البته سایتهای زیادی نشانی این تصنیف را داشتند که وقتی برای شنیدن و یا دانلود به آنها سر میزدی متوجه میشدی که فایلهای مربوطه منقضی (Expaired) شده است . تا یادم نرفته اگر فایل با کیفیت تری از این اثر داشته باشی ممنون میشوم که آنرا آپلود کنی .
    با تشکر فراوان مجدد : محمد 1338

  16. پيش ما سوختگان� مسجد و ميخانه يكيست
    حرم و دير يكي� سبحه و پيمانه يكي است

    اينهمه جنگ و جدل حاصل كوته‌نظريست
    گر نظر پاك كني� كعبه و بتخانه يكيست

    هر كسي قصه شوقش به زباني گويد
    چون نكو مي‌نگرم� حاصل افسانه يكيست

    اينهمه قصه ز سوداي گرفتارانست
    ورنه از روز ازل� دام يكي� دانه يكيست

    ره هركس به فسوني زده آن شوخ ار نه
    گريه نيمه شب و خنده مستانه يكيست

    گر زمن پرسي از آن لطف كه من مي‌دانم
    آشنا بر در اين خانه و بيگانه يكيست

    هيچ غم نيست كه نسبت به جنونم دادند
    بهر اين يك دو نفس� عاقل و فرزانه يكيست

    عشق آتش بود و خانه خرابي دارد
    پيش آتش� دل شمع و پر پروانه يكيست

    گر به سرحد جنونت ببر عشق عماد
    بي‌وفايي و وفاداري جانانه يكيست

پاسخی بگذارید

