روزه کِله گنجشکی …!

وَقتی بچه بودُم ماه رمِضون که میامَد هی نِق نِق مِکِردُم که مُویَم ماخام روزه بیگیرُم .. هر چی مُگفتَن بچه تو نِمِتنِی …. تو باید روزه کِله گنجشکی بیگیری مُگفتُم نه ! اِلا و لِل الله باید مِثِه ادم بُزُرگا روزه بیگیرُیم ! سَحَر که مِشُد تا مُگفتَن مسعود زود ورماخاستُم دست رومه مُشُستُم سَر سُفره مِنشَستُم! مادر هی مُگفتَ بُخور ننه که گشنه نِری فَردا مِخی روزه بیگیری …مُویَم هی مُوخُوردُم … اخ صُبحِش هَمچی دِلُم نون پنیر با چاي شيرين ماخاست که نگو…! 

 تاظهر طاقت میاوردُم اما بَعدِش گشنه مِرَفتُم … یَواشَکی مِرَفتُم از بَقالی سَر خیابون یک پُفَک نمکی مِخریدُم تو خیابون مُخُوردُم …پفک نمکی غذا نبود که روزه ره باطل کنه که! بَعدِشَم تِشنه مِرَفتُم حِسابی… به هَوای دَست و صورَت شُستَن مِرَفتُم حسابی اب مُخُوردُم … هیچکَسَم نِمِفهَمید ! َاذون ره که مُگفتَن هَنوز الله و اَکبره نِگفته بودَن دوتا خُرما مُخُوردُم با چایی ….. بَعدِشَم زولبیا مُخُوردُم با بامیه هایی که فِشارش مِدادی از توش شیره در میامَد …نون قاق و شیرمال و چایی شیرین هم که براه بود… بَعدِشَم فِرنی و شُله زَرد و ماقوت …هنوز اینا از گلوم پایین نرفته بود که تازه اش رشته و قیمه پلو میاوردن سر سفره…بعد همه اینا دوتا لیوان دوغَم که مُخوردم شیکمُم مِشُد عین طَبل باد مِکِرد میامَد جلو …! 

راستِش نِمدنُم بره چی بعضی وقتا دِل دَرد مِرَفتُم! بعضی وقتا هم اِسهال اما کیف مداد! اَز همه بیشتَر وَقتی بهم مُگفتَن نِماز روزه هات قِبول بشه کیف مِکِردُم … هَمچی اِحساس بُزُرگ شُدَن مِکِردُم که نَگو …. مُویَم یک بادی به غَبغَب مِنداختُم مُگفتُم : خدا قِبول کُنه … التماس دعا !!

25 thoughts on “روزه کِله گنجشکی …!

  1. هر چند من از بچگیم مثل شما خاطره ندارم. ولی بازم با اسم ماه رمضون حس خوبی بهم دست میده!
    -بزار همینجا بگم کار به ایمیل و اینا نکشه که زحمتت بشه:
    – می خوام ده چیز رو که معرف مشهده بهم بگی.
    شاید مکان باشه – یا رفتار باشه یا هر چیزی مثل این.

    میتونی همینجا جوابمو بدی
    ………………………………………………………..
    تا اسم مشهد رو بگي زود اين چيزا جلوي چشمت مياد
    حرم امام رضا
    ارامگاه فردوسي
    كوه سنگي
    باغ نادري ( ارامگاه نادرشاه )
    بهشت رضا
    زعفران و زرشك و الو
    هلو و خربزه و گيلاس
    نبات زعفراني
    كوكا مشهدي
    پارك ملت
    و مسعود مشهدي 🙂

  2. سلام مشهدي عزيز

    مشهدي جان پفک الانم ميخوريد يا نه ؟! 😀

    من که دارم به سن سي نزديک ميشم ولي ميخورم !

    همچنين مشهدي جان در مورد کامنت شما در پست قبلي . و سوالتون …

    بله مرحوم ساموئل خاچيکيان پسر عموي پدرم بودن . شما لطف داريد نسبت به اسم من . سپاسگذار هستم از شما .

    همچنين مشهدي جان متاسفانه يا خوشبختانه ( نميدونم کدوم يکي ! ) من وبلاگ ندارم . يعني علاقه اي به وبلاگ ندارم براي خودم شخصي . خب دوازده سال هست در نت هستم . گاهي وقت ها به مدت بسيار زياد و برخي مواقع با غيبت و بصورته موقت ولي بيشترين و مهمترين فعاليت هاي من در Forum ها بوده . هم ايراني هم خارجي .

    گرچه هشت ماه قبل تقريبا بخاطره خستگي و دلزدگي بناگهان همه انجمن هارو ترک کردم ولي در حال حاضر يک ماهي هست براي اينکه وقتم در نت ارزش معنوي داشته باشه تا حدي ساعاتي رو که بيکار هستم ( 24 ساعته ) اينجا مشغول فعاليت عام المنفعه هستم :

    http://www.mobile4persian.com/forum

    اين هم مشخصات کاربري من :

    http://www.mobile4persian.com/forum/shadi-khachikian-u14133.html

    اين هم محض خنده ببينيد ، گرچه شما هم حريف من نميشيد ! 😀

    http://www.mobile4persian.com/forum/post59017.html#p59017

    هيچ جنبه تبليغ نداشتش ها مشهدي عزيز . باور بفرمائيد و محض از بين رفتنه شک و شبه خدمتتون عرض کردم .

    ممنونم ازتون و سلامت باشيد هميشه . ( شکلک گل )
    ………………………………………………………………………..
    سلام شادي جان
    عرض كنم به حضورت كه بنده هم پفك ميخورم هم چيپس …هم لواشك الو و قرقروت 🙂
    در ضمن حدس ميزدم اون مرحوم فاميل شما باشه … روحش شاد ..
    در همه امور زندگي موفق و هميشه شاد باشي عزيز 🙂

  3. هم ماه رمضون ره بهت تبریک مگم هم ایکه از فیلتر درآمدی برو حالشه ببر یره
    ………………………………………………………
    ممنون
    الان نزديكه افطاره … يه ساعت ديگه حالش رو ميبرم 🙂

  4. میگم مهمونی راه انداختی عزیز، کلبه خوش آب و هوا این خاصیت را هم داره این نون سنگگ و سبزی را هم که گذاشتی اون بالا نمیگی دلمون میخواد اما دستمون نمیرسه ، لااقل سهم من یکی را یه جورای شوت کن بیاد که حق همسایگی واجب شد…
    …………………………………………………………………..
    كاش مهموني بود 🙂
    سهم مهمون رو شوت نميكنن … تشريف بيارين در خدمتيم 🙂

  5. سلام به همگی
    این ماه مبارک را به همه تبریک میگم
    امیدوارم سعی کنیم بیشتر از این که به یاد خوردن و افطاری گرفتن برای پـزش باشیم کمی هم یاد اونایی که 12 ماه سالو روزه دارن باشیم
    یا علـــــــی.التماس دعـــا
    ……………………………………………………………………..
    سلام مشتي
    ممنون 🙂

  6. چقدر یاد گذشته‌ها افتادی. میگن آدم دم مرگش که میشه همه زندگیش عینه فیلم میاد جلو چشش.
    ………………………………………………………..
    نكنه مو ماخام بميرم 🙂

  7. رشته ايي بر گردنم افكنده دوست
    ميكشد هر جا كه خاطر خواه اوست…
    ………………………………………………..
    والله داش رضا اون رشته رو شما بستي 🙂
    پس چي شد ادرس خونه جديد … ما كه عادت كرديم به اين دربه دريت كه 🙂

  8. کاش فیلتر نبودی که تو بیکاری تو این اوضاع بتونیم بخونیمت………
    ………………………………………………………………………….
    مگه اينجا هم فيلترم 😦

  9. سلام :دی
    من خلی نوشته های شما رو تو بالاترین می خوندم یهو بنظرم رسید بیام این جا بخونم :دی!
    ما که هنوز نوجوونیم ولی در آینده از این خاطره ها برامون نمی مونه! نه اعتقاد دارم به روزه و نه از این کارا کردم وقتی بچه بودم! ( اصلاح: وقتی بچه تر بودم!)
    ولی از این پفک خیلی خاطره برام می مونه مطمئنم :دی

    🙂

  10. مُگُما مَسود جاخالي دِديا! خانه نو مبارک بِشَه. ولي کاش اينا دس به فيلترشان خوب نِبود يا يَگ کمي عقل داشتن و هميجوري فيلتر نِمِکِردن.
    راستش چيزي که گفتي مورَ بُرد به زِماناي قِديم، او زِمانا که بِچچَه بودُم و عشق داشتُم که روزَه بيگيرُم. هر چن سِننُم کم بود (کلاس چارُم بودم بارِ اول) يادُم مي‌يَه او روزا خيلي طولاني بودن روزا و فکر مُکُنُم 17 ساعتي مُشُد اگِر دُرُس يادُم مُندَه بِشَه. هر چن يکي دو روز بيشتر نِمتِنِستُم روزه بيگيرُم ولي خيلي عشقشَ داشتُم.
    نِمدِنُم چي به روز و حالُم آوردن، يا کوجاي کار خِراب بود که حالا که خرس گندَه رِفتُم هيچ انگيزه‌اي بِرِ اي کار نِدِرُم. يَگ چيزي اي وِسَط گُم رِفتَه.
    نِمدِنُم چي شُدَه اصلنت
    يکي ميگيرَه که لاغر بِرَه.
    يکي ميگيرَه چون به هر حال نِمتِنَه سر کارش غذا بخوره.
    يکي مِگَه بِرِ سِلامتي خوبه.
    يکي نِماز نِمخِنَه ولي روزَشَه ميگيرَه.
    يکي از ترسش ميگيرَه، مِگَن هر کي نگيرَه مِرَه تو آتيش جهندَم.
    کار بقيه به مو ربطي نِدِرَه، ولي مو يکي گيج رِفتُم.

  11. سلام

    بابا مسعود خان عزيز توهم كه مثل خودم همش تو گذشته زندگي ميكني

    شايد اين خاصيت اين سن وسال باشه
    نميدونم

    ولي خيلي هم حال ميده

    گاهي وقتها فكرميكنم كه خاطراتم شفاف تر ازگذشته به يادم ميان

    خوش باش پيش ما بيا

  12. آخیششششششش.وای نمیدونم چه بلایی به سر وبلاگت آورده بودن که نمیشد کامنت گذاشت.میخوندمون اما نمیتونستم کامنت بذارم .دستت درست .وای توی این یکی دو روز دلم پوسید مسعود مشهدی جان.
    نماز و روزه شما هم قبول باشه جناب مسعود خان.
    نماز روزه همتون قبول باشه.نماز روزه بنده خدا هم قبول باشه دلم برای کامنتت تنگ شده بود.
    امیدوارم در پایان این ماه همه ما انسانهای بهتری باشم.

  13. سلام
    مرسی که ما رو با نوستالژی هامون پیوند زدی.
    یادمه بچه که بودم بعضی سحر ها بیدارم نمی کردن و من که از صدای قاشق و بشقاب بیدار می شدم (اونموقع ها تلویزیون برنامه نداشت فقط رادیو بود که ما نداشتیم !)وقتی میدیدم همه دارن سحری می خورن و منو به خاطر بچه گی بیدار نکردن بغض می کردم و همهن زیر پتو گریه می کردم . فرداش هم تیریپ روزه بی سحری برمیداشتم که دل مادرمو بشکنم.
    یادش به خیر . . .

  14. مَسود باز که يَگ عالِمَه بايد التماس کُنُم که بري اي ساعتِتَه دُرُس کني. خوب دُرُس کن ديگَه، قِرار باشَه تو هر اسباب کشي فِراموش کني ساعتته دُرُس کني که نِمِشَه.
    شانس آوُردِم رئيس جمهور نِشُديا وَ اِللا مَلوم نِبود چي بِلايي سر ساعتِ مملکت ميامَدا! 😉
    ……………………………………………………
    بنده خدا جان التماس چيه …يك تشر بزن درستش مكنم 🙂
    يادم رفته رو چي بذارم يره …دوباره بگو 😦

  15. نمازروزت قبول باشه البته من فکر میکنم تو بیشرین ثواب رو با نوشتن مطالب باحالت بکنی من بچه ی اهوازم تا حالا هیچ وبلاگی اینقدر منو جذب نکرده بهت که تا وقتی میام تو نت اول وب تو رو اون میکنم بهت تبریک میگم
    ………………………………………………………..
    ممنون دوست عزيز 🙂

پاسخی بگذارید

